Ondervind je problemen met mails die je naar je contacten verstuurd omdat deze in de spam map aankomen of wegens spam geweigerd worden? Er kunnen diverse redenen zijn waarom een ontvanger je mails als spam binnen krijgt of zelfs weigert op grond van spam. 

Om te controleren welke punten in je mailverkeer verbeteringswaardig zijn kun je een test e-mail sturen naar een test adres op mail-tester.com. De uitkomst hiervan geeft aan op welke punten verbeterd kan worden, bij een simpel test mailtje zul je mogelijk wel minpunten krijgen omdat de tekst bekend is of dergelijke, dat kun je uiteraard negeren. 


Meest voorkomende oorzaken

Woordgebruik

 Als je mails geweigerd worden op basis van de inhoud krijg je daar in de meeste gevallen een bericht over, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Als je van de ontvangende server er reactie over krijgt dan zal dat zoiets zijn als “550 the content of this message looked like spam”. Dit betekent dat de inhoud van je mail woorden of teksten bevat die sterk op spam lijken, het spamfilter van de ontvangende partij weigert je mail dan puur op basis van de inhoud. 

Hieronder een aantal voorbeelden van woorden / onderwerpen die voor spam filters een reden kunnen zijn om je mail als spam te zien. Uiteraard is de context en hoeveelheid van het gebruik van het woord / onderwerp hier deels bepalend in. Je kunt online verschillende websites vinden die uitgebreidere lijsten hanteren. In essentie komt het erop neer dat je moet opletten welke woorden en onderwerpen je in je mails gebruikt en waar je de nadruk op zet. 

  • Gratis 
  • Korting 
  • Voordeel 
  • Speciale aanbieding 
  • Viagra 
  • Sexueel getinte zaken 
  • Drugs 
  • Medische behandelingen 
  • Bestel vandaag 
  • Dit is geen spam 
  • Abonneer 
  • Bespaar 
  • Links naar andere domeinen dan uw eigen hoofddomein 


Grote gratis e-mail providers (Gmail, Hotmail, Live, Yahoo, etc) 

De grootste gratis e-mailproviders zoals Gmail, Hotmail, Live en Yahoo hanteren eigen spamfilters. Het komt helaas voor dat deze partijen in veel gevallen beslissingen nemen om je niet-spambericht toch als spam te beschouwen. Hier is helaas niet veel aan aan te doen omdat je niet kunt inzien wat voor de spamfilters de aanleiding is. 

Wanneer je toch onverhoopt problemen ondervindt waarbij mails als spam worden gezien bij het mailen naar bovenstaande mailproviders kan je natuurlijk contact opnemen met deze partijen. Helaas is de ervaring dat ze weinig informatie kunnen verschaffen over de manier waarop de mails worden gemarkeerd of verwijderd onder het mom van spam. Deze partijen bieden gratis e-mail diensten aan, en dus zijn ze voorzichtig met het verschaffen van informatie of controle over de filters die ze gebruiken. Wanneer je gebruik maakt van een gratis e-mail provider geef je deze controle uit handen en gebruik je de services op eigen risico, waardoor het lastig te bepalen is waarom mails als spam worden gezien. 


Veilige afzenders 

Bepaalde gratis e-maildiensten zoals Hotmail werken met een anti-spam systeem waarbij gekeken wordt naar het domein van de afzender van een e-mail. Als dit domein niet in de Contactpersonen of Veilige Afzenders lijst van de ontvanger voorkomt en nog niet eerder gemailt heeft dan zal die mail standaard in de spambox aankomen. De ontvangers van je e-mails kunnen dit het beste oplossen door je e-mailadres aan deze lijst van veilige afzenders toe te voegen. 

Het toevoegen van een afzender aan de lijst met veilige afzenders kan alsvolgt gedaan worden door de ontvanger van je e-mails: 

Stap 1. Meld je aan bij je e-mail account. 

Stap 2. Klik in de rechterbovenhoek van de postvakpagina op het tandwielpictogram, klik hierna op Meer e-mailinstellingen. 

Stap 3. Klik onder Ongeleide e-mail voorkomen op Veilige en geblokkeerde afzenders.

Stap 4. Klik op Veilige afzenders. 

Stap 5. Typ in de lijst Veilige afzenders het volledige e-mailadres of de domeinnaam van het e-mailadres. 

Stap 6. Klik vervolgens op Toevoegen aan lijst. Nadat je ontvanger dit gedaan heeft zal Hotmail je mails niet meer als spam zien en gewoon in de mailbox laten bezorgen. 


Wat doet Yoda ICT om te voorkomen dat email in de Spam-map terecht komt?

Kortgezegd: alles wat technisch mogelijk is. Zodra op je domein email hosting wordt geactiveerd worden standaard alle technische voorwaarden voor een juiste afhandeling automatisch ingericht. Zo wordt je domein gehost in DNSSEC mode, wordt een SPF + DKIM record ingericht en activeren we DMARC rapportages. Een technische oorzaak voor het belanden van je email in de Spam-map is hiermee nagenoeg uitgesloten. 


Hoe krijg ik 100% succesvolle bezorging?

Helaas is een 100% succesvolle bezorging onmogelijk, je blijft namelijk afhankelijk van hoe de ontvangende partij jou mails behandeld. Wat de beste resultaten geeft is alle verificatie checks die mail-tester aangeeft doorvoeren zodat er technisch geen reden kan zijn om je mails als spam te zien, daarnaast is de inhoud dus ook belangrijk. Dit vergroot de kans dat e-mails niet in de spambox van je ontvanger terecht komen. Deze acties garanderen echter geen 100% inbox aflevering.

Indien er technisch geen reden meer zichtbaar is om mails als spam te beschouwen maar dit toch gebeurt kun je het beste contact op nemen met de ontvangende partij. Zij kunnen mogelijk in hun maillogs achterhalen wat hier de aanleiding voor is.